The hardest part of my life is to understand myself. Then stop think that you knowing me





Tuesday, July 7, 2015

Ujian Ramadhan


it's take a loooong time 
untuk aku update lagi blog aku nie dengan penuh 'keghairahan'.
mungkin aku sudah terlalu tua untuk terus 
berdamping dengan laman yang hanya aku mencarut seorang,
dan takda siapa kesah aku carut apa -.-"

pedulikan siapa yang layan aku untuk terus 
mencoret di sini . teruskan menyebar idea otak yang hampir karat . 

bila dihitung, sudah hampir sebulan kita berpuasa . 
dan malam ini juga ada antara 10 malam terakhir dalam bulan ramadhan 
*mungkin malam nie malam lailatulqadar kita tak tahu kan ;)
ujian untuk kita dalam bulan ramadhan nie memang tidak akan lepas . 
mana nak fikir lapar , lapar , lapar . choiiii ! 

nyata itu antara ujian Allah yang jelas dalam bulan yang mulia nie . 
apa lagi jenis ujian Allah yang kau kurang jelas ? habak mai.. 

ujian mata kau yang nampak manusia pelbagai karenah dekat bazar tuu . 
ujian telinga kau yang dengar org sebelah menyebelah kau 'menjual' . 
ujian mulut kau yang sikit lagi buka mulut pasal aib orang . 
ujian hati kau yang memang meronta-ronta 

"hoii ! jom lahh join depa citaa . syok tuu ! kau tak yah lahh cakap , 
kau dengar & bagi sedikit pendapat sudah lah 3:) "
*kau nampak jelas mainan syaitan di situ . 

bukan itu saja , 
ada yang diuji dengan kehilangan harta benda , 
kepapaan dalam meneruskan kehidupan ,
dan ada yang diuji dengan pemergian ahli keluarga .
jelas ujian Allah dalam bulan ramadhan .

kita sebagai hamba-Nya hanya perlu terus menempuh ujian yang diberikan.
tidak kira ia kecil atau besar , 
ianya meninggalkan kesan dalam atau hanya calar di hati ,
itu tetap ujian-Nya dan kita bukan siapa-siapa untuk menolak takdir . 

yakinlah disetiap ujian atau dugaan yang Allah berikan , 
sememangnya ada hikmah yang diberikan . 
Allah sedang menggantikannya dengan yang lebih baik . 

Wallahualam . 

" Dunia biarlah aku berpenat , 
akhirat tempat aku berehat . "


No comments: