The hardest part of my life is to understand myself. Then stop think that you knowing me





Thursday, May 25, 2017

145 of 365 : Perigi cari Timba


entri kali lebih kepada random idea yang keluar dari kepala bila aku tekan keywords ne . 
So hello 145 of 305 | 25052017 | 2319

words : Perigi cari timba .
Maksudnya : Perempuan yang mecari lelaki . 
*aku sudah usaha search and benda ne juga yang keluar

Pada sudut lain pulak ; 

seseorang Muslimah untuk menawarkan diri kepada lelaki yang terbaik agamanya, dan elok kualiti akhlaknya. 
sumber : akuislam.com 

Persoalannya di sini , berapa ramai seorang wanita itu mempunyai keazaman dan iltizam yang sangat tinggi pergi sergah lelaki yang dia suka yang for sure sudah dijelaskan perlu mempunyai agama dan akhlak yang baik ? 

Persoalan ke-2 , berapa ramai pulak mak pak yang ON jak tengok anak perempuan dorang mencari bakal 'zauj' sendiri tanpa diselidik latar belakangnya bagai memetik bunga di taman-taman ?

and for sure , berapa ramai orang keliling kampung yang bakal mengata si perempuan itu ? 
fikirkan *takyah fikir sangat lah mulut orang memang susah nak tutup . 

Guys , actually isu ni pun aku timbulkan sebab tiada topik yang menarik and for sure tiada kena mengena dengan aku benda ni oke . 

Tapi adalah beberapa orang rakan yang sepertinya bersungguh dalam mengecapi impian , mendambakan 'zauj' idaman mereka kononnya mampu membimbing ke arah Keluarga Bahagia seperti dalam lagu Saujana yang mendapat tempat ke 6 GGV baru-baru ni .   

Hal ini bukan isu yang besar sebenarnya dengan erti kata lain siapa kisah hidup kau . kau kena pandai-pandai lah kan . Tapi jangan sesekali menunjukkan keterdesakan anda . sebagai contoh aku buat dialog antara ibu dan anak ;

"mak di lihat jua tuu dulu ehh . manis jua mukanya maa . bule ne dibikin bakal boipren"
"mamak mu ne nak ON seja yang penting beduit endak di kisah"
"nahh.. menjadi lah ne aku mengorat duluan maa"
*fulamak anak beranak gedik !

Chopp !.. sebelum aku melalut lebih panjang , kau faham kan maksud aku . 
Anda boleh menjadi si 'perigi cari timba' tapi jaga maruahmu sebagai seorang wanita dik . Sekali lagi tidak salah menjadi 'itu' tapi tengok situasi bagaimana . Fikir fokus utama bukan tujuan untuk menggedik . sebilangan lelaki akan menganggap anda wanita yang berani untuk meluahkan apa yang terbuku di hati . Tapi , sebilangan besar mereka akan berfikir sebaliknya . 
*saya harap anda faham maksud saya

So for the conclusion , itu hak peribadi anda untuk memilih jalan hidup yang bagaimana . Tapi jangan pernah tetipu dengan lelaki yang mungkin mempergunakan "perigi mencari timba" yang anda pegang dan semat dalam sanubari tu . 


WalaahChow ! 

p/s : tiada kena mengena dengan yang hidup oke . Ianya cuma variasi idea yang tiba-tiba keluar dari kotak fikiran bila kau terfikir maw update blog . Anggap saja yang baik itu sebagai satu tarbiah , dan sebaliknya yang buruk itu kita jauhkan .

No comments: